UX - Lufthavn Check-in Case

I denne case skal I designe et nyt interface for check-in stander til Københavns lufthavn. Denne check-in stander skal have en række nye features, som er med til at giver brugerne den gode brugeroplevelse ud fra de behov de nu engang har. I skal have 3 features med i jeres design udover en normal check-in proces og som minimum skal I selv komme på én.

Hver gruppe vil få tildelt et flyselskab og en målgruppe og så er det op til jer, at analysere deres behov, når de står foran en check-in stander.

Det er vigtigt, at I tænker flyselskabets forretningen med ind i jeres design forhold til brugerne.

Flyselskab: EasyJet

Målgruppe: Børnefamilier

Customer Journey Mapping

Her på billedet set vores Customer Journey Mapping hvor vi først har via små post it's skrevet deres rejse fra start til slut hvor de er færdig med at checke ind og skal til at boarde.

Det er en visuel fortælling som er god at bruge for at få et billede af visuelt, hvordan en rejse er for vores brugere/kunder, så vi går mere ned i brugerens synsvinkel.

Story telling

Vi fik som nævnt til ogpave at udarbejde en prototype for Easyjet med henblik på børnefamilier som skal ud og rejse. Hertil startede vi med at brainstorme og finde ud af hvilke behov vores familie har når de skal ud og rejse. Historien kan læses her:

Familien har bestilt de billigste billetter hos easyjet pga. økonomi. Ingen andre overvejelser ved bestilling.

Familien ankommer til lufthavnen med Taxa hvor der er mange mennesker. Meget stressende for familien, da de skal følges og ikke blive væk fra hinanden.

Familien skal nu finde vej til check-in standeren.

Familien finder standeren og skal finde deres oplysninger frem og samtidig sørge for at deres børn ikke bliver væk fra dem…total kaos!

Mor eller far indtaster info og modtager boardingkortet og bagage-strips. Pga. de billige billetter har familien fået uhensigtsmæssige billetter.

Nu opdager familien at de har glemt at checke deres medbragte klapvogn ind.

De forsøger at checke den ind via check-in standeren men opgiver og må nu finde frem til en lufthavnsansat.

Familien bruger ekstra tid på at løse klapvogns problemet.

Familien finder nu ud af at de mangler”adresse-oplysnings”-mærker til deres kufferter og skal bruge tid på at finde nogle mærker og låne en kuglepen.

Endelig får familien afleveret bagagen og kan nu gå til security.

Familien stiller sig i den almindelige kø og stresser lidt over tid/mange mennesker.

Familien er igennem security og orienterer sig via boarding-tavlerne.

Familien får lidt at spise og finder deres gate.

Familien boarder flyet og finder deres pladser.

Familien oplever nu konsekvensen af de dårlige pladser og børnenes tålmodighed.

Familien spørger flypersonalet om evt. omrokering af deres pladser men må accepterer et nej.

Value proposition

Efter at have lavet value proposition gik vi igang med at lave en user-journey for at få indblik i brugeres rejse fra før,under og efter.

Dette var brugbart for at løse vores brugeres behov endnu mere samt blive gjort opmærksomme på diverse problemstillinger.

Papir prototype

Efter at have udført en brugerrejse gik vi igang med at kigge nærmere på at designe en prototype i form af papir for at kunne få visualiseret vores produkt og komme tættere på hvordan det vil komme til at se ud.

Brugertest

Efter at have lavet vores papir prototype var vi klar til at få udført en brugertest på denne for at finde ud af om vores produkt egentligt fungere og er på samme måde som vi havde tænkt os. Hertil også ændringer mv man kunne gøre. Vi fik en som hedder Christian til at udføre brugertesten hvor han fik 5 opgaver han skulle "udføre" for os. De lød således:

Find et godt sted for dig og din familie og at checke ind
Find ud af om dine pladser er hensigtsmæssige for dig og din familie. Hvis ikke, prøv og ændre pladserne.
Tilkøb klapvogn
Betal
Print

Prototype

Efter at have udført diverse prototyper, modeller, test etc gik vi igang med det sidste step, nemlig udførelse af vores første prototype.
Prototypen blev lavet ud fra vores papirprototype samt ud fra vores brugertest af tilføjelser.
For at se vores prototype kan du se den til venste, og ellers kan du klikke ind på linket her for at se den.


Gruppens "take" på opgaven

Vi har fået styr på vores målgruppe samt set på flyselskabets værdier og hvad de står for, for at få en dybere indsigt i hvad de egentlig har af værdier og budskab for deres flyselskab.
Vi har arbejdet videre med modelle, Value Proposition Canvas og gået mere i dybden med kunderne/brugerne. Alt i alt er vi dykket mere ned i målgruppen og easyJet.
Det næste skrift i ovres proces er at vi vil kigge på selve kunderejsen fra starte til slut, samt hvilke pains and gains der kan opstår for vores brugere. Det er en Customer Journey Map hvor det er en visuel, kronologisk fremstilling af brugerens oplevelse af et koncept. Brugerrejsen anvendes til at kommunikere af kvaliteten af eksisterende og nye produkter/services - både internt i gruppen af studerende, samt eksternt med brugere og andre aktører.
Fordelen ved at udvikle en brugerrejse, når man udvikler nye koncepter, er at man bevare fokus på, hvordan en potentiel løsning opleves fra brugeren perspektiv. I den forbindelse giver brugerrejsens format mulighed for, at man kan teste antagelser om, hvordan et produkt eller en service egentlig fungere og forhåbentlig skaber værdi for brugeren og andre relevante aktører. Vi vil derfor lave et Customer Journey Map som vi kan arbejde videre med derefter.